Filipstads logotyp
Denna funktion använder "Google Översätt" för att maskinöversätta sidan. Filipstads kommun ansvarar inte för korrektheten i översättningen.
Filipstads logotyp

Teknik och service

Vattenmätarbyte

Vattenmätarbyte

Vattenmätaren är kommunens egendom och får endast sättas upp, tas ned och justeras av kommunens personal. Allt övrigt, från servisventil (vid förbindelsepunkt) till tappstället, ligger på fastighetsägarens ansvar. Ventiler i gatan är också kommunens egendom.

Vattenmätaren ska bytas med jämna intervall. Du som fastighetsägare är skyldig att ge kommunen tillträde till vattenmätaren för att byta ut den när det är dags. Vi kommer att kontakta dig när det är dags för byte av vattenmätaren.

När du fått ett brev att det är dags att byta vattenmätare, så ber vi dig göra en täthetskontroll. Stäng avstängningsventil på inkommande vatten (innan vattenmätaren) och öppna en kran i huset. Om det inte kommer något vatten och mätaren inte snurrar, är ventilen tät och vattenmätare kan bytas.

Om det kommer vatten, prova att öppna och stänga ventilen en gång till. Kommer det fortfarande vatten stänger inte ventilen och den måste bytas av en rörmokare. Kontakta kundservice, för stängning av vattnet i gatan, när ni bokat tid med rörmokare. Rörmokare hittar du i gula sidorna.

Fastighetsägare är ansvarig för funktionen på ventilen och måste se till att de fungerar.

Tänk på att mätarplatsen skall vara tillgänglig, d.v.s. 60 cm framför och 70 cm ovanför vattenmätaren måste vara fritt från alla föremål. Mätarplatsen bör vara upplyst.

Tänk på att alltid meddela Vattenverket i god tid om den bokade tiden inte passar er.

Kundservice vatten, avlopp och renhållning

Telefonnummer
0590‑613 77
Besöksadress
Hantverksgatan 22
Postadress
Box 303
682 27 Filipstad
Öppettider
Måndag-fredag 08.00-09.30 och 10.00-11.30

Andra kontaktuppgifter

Vattenverket 0590-123 69

Avloppsreningsverket 0590-128 96

Felanmälan jour 0590-123 69, vardagar: 16.00-08.00, helger: 00.00-24.00

Senast uppdaterad: 2017-06-21